Thursday, December 17, 2009

Ahli Baru...

Semalam lagi satu sejarah tercipta...bertambah lagi ahli besar keluarga kami yang sudah sedia besar...semalam juga seluruh ahli keluarga bergembira...menyambut kedatangan ahli baru dalam keluarga...semalam juga angah lepas segala debarnya...sekali lafaz usai segala...tunangannya kini bergelar isteri...selamat datang ke keluarga besar kami untuk Zamaiza Zakaria...kedatanganmu menjadi ahli kami sambut seribu seri...alhamdulillah segalanya disyukuri...jangan kekok dik melihat ahli kami yang ramai sekali...tapi inilah penghibur hati kami...




persiapan terakhir untuk aqad...(awie sentuhanmu mmg menjadi...huhuhu)



makan-makan sebelum berangkat..ummi...nasi berianimu mmg ummpphh sekali



di rumah pengantin perempuan (pokcik...tok ngulu..hehehe)



ummi n mok...sedang menunggu majlis bermula


wajah-wajah angah yang sedang debar menanti




sunie...kuyunya mata...huhuh...mak sedara n sepupu kesayangan



wajah-wajah pengantin perempuan...Aiza (k.ngah utk adik2 n utk nuha lum tau lagi nak panggil apa...huhuhu)

video

angah berdebar di saat akad...hehehe...


solat syukur selepas aqad...akhirnya dah jadi laki orang adikku ini...



aksi-aksi selepas sah...hehehe




buah hati pengarang jantung saya...:)



angah n his father in law




angah n beloved abah



angah n beloved ummi n mok



inilah kami...seisi keluarga..namun ahli tidak mencukupi...ayah chik yg jauh di India...this entry is dedicated to you specially...by ummunuha

Kepada angah...tahniah dari kami keluarga seisi...kini tanggungjawabmu
menggunung tinggi...kandarilah ia dengan seteguh hati...selam
at menjejaki ke alam yang baru...alam yang penuh onak dan duri...hadapilah ia dengan jiwa yang sejati...angah, isterimu kini amanah yang harus dijagai...yang harus disayangi...yang harus dibimbingi...selamat mengemudi bahteramu sendiri...oraklah ia...layarilah ia ke mana pergi...namun jangan biar ia pecah dilambung badai...jagailah ia sesunnguh hati...kemudilah ia dengan iman di hati...

Monday, November 16, 2009

Anak ummi sudah pandai

"Nuha, ni apa?" sambil tangan kutunjuk pada gambar kucing .."cat..."
"Ini apa?"(gajah) "aaajaaah,"
ini? (ayam) " aaaayaam"
ayam bunyi cammana? "taaaktokk," (which is refer to kokkerekkok)
ini apa? (zirafah) "aapahhh"
ini? (itik) "duckk,"
singa bunyi cammana ? "ghmmmm,"(bunyi cam menderam sikit)
ini apa?(harimau) " imauuu," imau bunyi cammana? "aauuumm," sambil dia bulatkan mata...nak kasi org takut konon...hehehe
tu apa?(cicak) sambil dongak ke siling "ciiicakk,"
cicak bunyi cammana "cupcucup...,"dia buat bunyi guna lidah past dia akan cakap "atuuut," which is refer to takut...anak aku ni takut cicak...hehehe..benda lain dia tak takut

Nuha sayang ummi dok..."ayang...,"sambil angguk2 kepala
nuha sayang abi? "ayang...,"
waaaa happinya anakaku dah pandai cakap ayang...heheheh

klu dia nampak aku n hubby tgh bersiap2 mesti dia akan tanya " aaaaana mi," (mana umi)
hahahaha...kusuka sesangat...

Thursday, November 12, 2009

Nuha again....



Aksi manja saya





Pandang apa tu...


posing...posing...



anak abi...sayang sikit..



lenanya dia tido...penat ek

Breastfeeding meremehkan????

rasa macam nak tampar dan nak genyeh je mulut tu...celuparnya lahai minah ni....saya sangatla sakit hati dan geram bila ada sahaja mulut2 dan bibir2 nakal yang celupar yang mengatakan remehla nyusu badan...susahla...cerewetla...malaslaa...minum susu tin lagi senang..HELLO!!!kalaulah org2 yg begitu tau hikmah dan nikmatnya menyusu badan ni mesti diorang akan menyesal seumur hidup sebab tak nyusu badan anak dia....isyyy geram2x...sedih sangat2.... saya sangat suka kalau gi shopping complex tetiba ada org nyusu kat public...Sayaa sangat respekla pada ibu2 sekalian yang sangat gigih memberikan yang terbaik untuk anaknya...alhamdulillah mujurlah Nuha diberi kesempatan itu dan saya juga diberi kesempatan untuk menyusukan Nuha...untuk pengetahuan sekalian saya adalah org yg sangat obsess dengan breastfeeding ni....
Saya amat suka sekali membantu ibu-ibu yang baru melahirkan anak dan ingin menyusukan badan anak mereka...it's so wonderful...Ya Allah nikmatnya bagi ibu-ibu yang merasai pengalaman menyusukan anak mereka..
Setiapkali menyusu terasa jalinan kasih antara ibu dan anak...terasa betapa eratnya hubungan antara anak dan ibu...Ya Allah syukur atas nikmat yang diberikan...
Saya amat teruja sekali apabila membaca entry dalam blog Pakdi
Sangat suka dengan pakdi yang menyokong breastfeeeding ini...caiyok pakdi...Pnadangan seorang lelaki mengenai breastfeeding ini...Breastfeeding adalah sesuatu yang natural...sesuatu yang semulajadi....

Saksikanlah video ini..pasti naluri keibuan anda akan tersentuh...





Monday, November 02, 2009

Dinner Anniversary

Alhamdulillah...25.10.2009 genaplah ulangtahun perkahwinan kami yang kedua..syukur padaMu tuhan jalinan ini masih berkekalan dan moga kekal untuk selama-lamanya...syukur segala onak badai yang melanda dapat ditempuhi dengan jaya dan sabarnya...rumahtangga mana yang tidak berkocak...tidak dilanda taufan...bertikam lidah sesekali..bertegang urat...itulah adat...itulah resmi...

Setiap yang terjadi, musibah yang menimpa...ujian yang mendatang...itulah yang mematangkan hubungan suami isteri...segala yang terjadi positifkan segala...alhamdulillah...mahabbah dan rahmah ini sentiasa memayungi...Setiap pergaduhan dan perselisihan...itulah peluang...itulah ruang... Ruang yang diberikan oleh Allah sebagai peluang untuk kami meningkatkan diri....untuk kami koreksi diri... Bukanlah bermaksud sengaja mencari gaduh. Tetapi setiap kali berlakunya perselisihan faham, ia pasti berakhir dengan satu pelajaran baru buat kami...

Y a Allah, padaMu kupohon peliharalah kami suami isteri...Redhailah kami...Pimpinlah kami dalam meniti kehidupan ini...Ya Allah berikan kami kekuatan dalam mengharungi ujian dan mehnahMu...berikanlah suamiku kekuatan dalam menunaikan tanggungjawabnya sebagai suami, anak dan abi dan berikanlah aku juga kekuatan untuk terus berbakti kepada suamiku untuk terus teguh di sisinya...Ya Allah...berilah kami kekuatan dalam mendidik cahaya mata kami dan padaMu jualah kupanjatkan segala...

Teringat aku akan lagu P.Ramlee " Buang yang keruh...ambil yang jernih...baru teguh peribadi...sedangkan lidah lagi tergigit...inikan pula suami isteri..."Buat suamiku yang tersayang...terima kasih atas segalanya...engkaulah lelaki yang terhebat..segala kasih sayangmu...cintamu membuat aku tidak pernah menyesal menjadi isteri buatmu...maafkan ummi atas segala silap dan salah...maafkan ummi seandainya ummi masih belum mampu menjadi isteri yang terhebat buatmu...abi, seandainya ummi diberi peluang...ummi ingin sekali menjadi isterimu sepanjang keturunan...terima kasih sayang...


A tribute to my beloved Hubby


Sayang...engkau yang kucintai
yang kukagumi...yang kusayangi
engkaulah lelaki...engkaulah suami
engkaulah sahabat...engkaulah rafiq
teman aku...saing aku
Sukaku berlagu bersama mu
Dukaku berlalu dengan tawamu
engkaulah suri..engkaulah penyeri
yang setia bersamaku di sisi
airmataku yang mengalir kering sendiri
lantaran kehadiranmu yang mengisi
Sayang...cintamu yang bersemi
sayangmu yang memayungi
membuat aku bahagia sekali
ingin aku terus bersamamu sampai kapan sekalipun
maafkan aku andai ada yang mengguris hati
sungguh
aku tidak mampu menjadi isteri sehebat Fatimah
yang setia di sisi Ali
Namun aku akan terus untuk mencuba...dan mencuba
untuk aku menjadi isteri yang terhebat di matamu....


* Dinner anniversary pada 01.11.2009...terpaksa celebrate lambat sebab Nuha demam on 25.10.09



Sunday, November 01, 2009

Alhamdulillah....akhirnya

alhamdulillah...akhirnya cita-citaku utk berbisnes kecil2lan akhirnya berhasil..sudah lama aku menyimpan hasrat utk berniaga...untuk mempunyai bisnes sendiri...bisnes menjual brg2 baby...aku amat gila tgk barang2 baby ni n yg paling penting sekali aku amat obsess dengan
breastfeeding...so sesiapa yang ingin mendapatkan brg2 baby atau pun barang2 breastfeeding ni feel free to surf my online store at www.mamibabyalley.blogspot.com....semoga usaha ini berkekalan dan diredhaiNya...ameeen

Thursday, October 15, 2009

...Gambar Raya...

Salam Raya buat semua eventhough Syawal pun dah nak habis...terasa agak malas untuk Ummi Nuha nak mengupdate blog semenjak 2 menjak ni..bukannya apa...takder idea sangat... tapi klu ada pun macam malas plak nak menaip...otak ni macam dah buntu agaknya...seronok baca blog kawan-kawan...semua citer pasal raya...kami sekeluarga takder citer yang menarik..raya kami macam biasa aje...Raya kali ni turn rumah Abi Nuha...dari pagi lagi kami bersiap...Menu raya pertama sate ngan nasi himpit n roti jala...Kari roti jala Ummi Nuha buat sendiri tau...Raya kami sekeluarga kali ni kaler purple...saja Ummi Nuha berkenan sangat ngan kaler purple nih...Nuha pun nampak seronok ajer...

Petang Raya pertama kami pulang ke rumah Mak Tok Nuha di Kg Kemasin...nak beraya ngan Tok Abah n Tok Mi n ayah2 sedara Nuha yg ramai tu...huhuh...seronok sangat....Lepas magrib kami bertolak ke rumah Mak Tok Nuha di Kg Kubang Rawa, Salor...On the way balik, nasib yg agak malang telah menimpa kami...huhuhu...kelisa kesayangan telah disodok org...huhuhu berayala kami....

Raya tahun ni juga agak meriah kerana keluarga besar kami akan menambah ahli keluarga baru...Raya ke empat Ayahngah Kamal adik Ummi Nuha telah selamat mengikat tali pertunangan dengan buah hati tersayang...moga jodoh berkekalan...ameeen....

Gambar raya tahunni pun tak banyak...tak sempat nak bergambar kot...hehehe...tapi Nuha memang Raya sakan tahun ni...seronok Ummi n Abi beraya ngan Nuha...apatah lagi Nuha sudah pandai salam tangan nagan sesiapa aje....dan Nuha juga sudah pandai pegang duit...huhuhu.....

Thursday, September 03, 2009

::Rezeki baru di tempat Baru::

Alhamdulillah pujian setingginya dirafakkan ke hadrat Ilahi
tuhan pencipta sekalian alam dan juga isi
atas kurnia yang tidak terperi
buat penyambung generasi kami

khabar ini suka untuk dikongsi
sebagai penyeri hidup kami ini
anugerahMu tuhan indah sekali
berita yang hadir penyejuk hati

hidup kami kini kian berseri
lantaran bakal menambah ahli
ianya sungguh indah sekali
Alhamdulillah padaMu jua kami syukuri

Ya Allah kumohon padaMu keselamatan diri dan juga baby yang dikandungi
moga selamat dari segala yang tidak diingini
harapan besar agar lahirnya nanti
menjadi penambah seri
yang soleh solehah
impian di hati...

Monday, August 24, 2009

.::Ramadhan Kareem::.

salam untuk semua...rasanya masih belum terlewat lagi untuk kami sekeluarga mengucapkan Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak...Alhamdulillah kita masih diberi kesempatan untuk bertamu di bulan yang penuh keberkatan ini untuk kesekian kalinya...semoga luang dan ruang yang ada dapat diisi sepenuhnya...

Kedatangan Ramadhan kali ini amat bermakna buat kami sekeluarga...alhamdulillah aku telah dapat bertukar tempat kerja...pulang ke kampung halaman sendiri walaupun aku tahu hanya untuk sekejap cuma lantaran tuntutan tugasku secara 'nature'nya memang begitu iaitu tidak berlama-lama di suatu tempat...namun aku akur pada tuntutan sebegitu....Biarpun ianya hanya untuk sekejap cuma namun cukup untuk aku melepaskan lelahku yang bangun seawal 4 pagi setiap hari ketika aku berulang ke Kuala Terengganu..skrg ini aku tidak lagi berpenat lelah setiap hari mengejar bas dan suamiku kini boleh lena seamannya kerana tidak lagi perlu menghantar aku setiap pagi...kesian suamiku...

Dan sungguh aku teruja yang amat...dapat menatap wajah si comel Nuha sepuas hati...kini aku boleh bermain dengan Nuha setiap petang pulang dari kerja..bawa Nuha jalan-jalan...dan aku amat suka berjalan-jalan dengan Nuha...Nuha tak mahu dipimpin..mahu jalan sorang-sorang...Sungguh aku amat gembira...badanku tidak lagi penat-penat seperti dahulu....masaku kini banyak dengan famili...aku makin galak bercerita dengan suamiku sambil mengusik Nuha...Alhamdulillah..inilah Ramadhan yang amat membahagiakan aku....

Aku di tempat baru tiada ketara sangat perubahannya melainkan orang-orang di sekelilingku...nature kerjaku tetap sama....mendengar kes-kes yang sama....menandatangani dokumen-dokumen yang sama...namun aku tidak kisah...asal aku bahagia....asal aku dapat bersama dengan keluargaku...biarpun aku tidak tahu ianya untuk berapa lama kerana aku tahu aku tidak kekal selamanya di sini....

Salam Ramadhan untuk semua....

Thursday, July 30, 2009

Kasih suami pada isteri...

"abi, ni dah nak dekat tgh bulan 7 ni...mesti Pa&Ma Ogos dah ada...nanti abi beli ek," (time ni dalam 13hb Julai 2009)
" ummi, abi dah cari Pa&Ma Ogos kat kedai depan opis abi...tapi pakcik tu cakap tak sampai lagi,"

"puan, dah beli ke Pa&Ma bulan ni...saya dah beli...tapi tupun tinggal satu je,"
"alamak...belum lagila...hari tu masa nak gi beli org kedai tu cakap belum sampai lagila...takpe2 nanti saya nak mintak tlg husband saya belikan,"
(time ni dah 25hb Julai 2009)

''uiks, macam mana bleh lupa ni...cuai plak aku...kang tak pasal2 takdan nak beli majalah Pa&Ma ni..aku ni pun satu hal...dari hari tu lagi cakap nak langgan tapi tak langgan-langgan jugak...dah jadi camni baru nak terhegeh-hegeh nak langgan..." aku merungut dalam hati...

semalam...pukul 10.30 pagi
"Hello...sayang kat mana ni...dah habis kes belum," aku menelefon suamiku.
"abi kat mahkamah Bachok ni...Jap lagi nak masuk opis Kota Bharu...ada appointment ngan client...pastu after lunch nak masuk Opis bachok balik...nak jupa client kul 3...napa ummi?"
hmmm...dengan nada yang memujuk " hmm abi...ummi nak mintak tolong boleh...belikan Ummi Pa & Ma...rasanya cam dah nak habis...ummi rasa cam dah habis je...frusttla ummi klu tak dapat Pa&Ma bulan ni...,"

"ok..nanti abi carikan...klu dah habis nak wat camna,"
"alaaaa..abi....ummi tak kira...ummi nak jugak Pa&Ma tu...penting tau...bulan ni pasal penyususn susu ibu...kan bulan ni bulan penyusuan susu ibu...abi kan penyokong kuat breasfeeding ni...please..kut2 mana pun abi kena cari jugak...abi singgahlah kat mana2 kedai buku...frust sesangat klu takleh beli," aku mengharap pada suamiku...

"ok...abi cuba..tapi abi tak tau sempat ke tidak...sebab abi mmg sibuk sangat hari ni,"
"alaaa abi...pleassseee...ummmi tak kira jugak...ummi nak jugak Pa&Ma tu,"....tgk tu...aku klu dah nak sangat benda tu camnila jadinya....

pukul 4.00 petang
"hello umi...tengah wat apa...abi ada berita gembira nih,"
"ummi tengah baca fail...apa bi...abi kat mana ni..,"
"abi baru je nak masuk opis bachok ni...abi dah dapat Pa&Ma...dari tadi lagi abi cari...lepas habis kes kat mahkamah tadi...terus abi cari,"
"abi tak gi opis Kota Bharu ke...kata nak jumpa client?"
"tak...abi tak masuk pun...client tu abi kensel je...sebab cari Pa&Ma nila...habis semua kedai buku kat Kota Bharu abi singgah...tapi semua dah habis...yang jual kat tepi2 jalan ni pun abi cari gak...tapi semua cakap dah habis...ummi nak tau kat mana abi beli...kat umah mak...on the way balik ke Bachok...,"

"abi pusing satu Kb ke...pastu abi patah balik ke Bachok? laaaa sian kat abi...sorry ummi susahkan abi...tak sangka plak sampai camtu sekali....tengkiu sayang,"
"takper...demi isteri yang tersayang..."

air mata ku terus menitis...alahai suamiku...sayang abi....

inilah majalah yang kucari-cari itu...Pa&Ma Ogos




Monday, July 27, 2009

A trip to Grik

Yahuuu...seronoknya...bila minggu lepas abi ajak ummi ngan nuha temankan abi ke Grik...abi ada kes di Grik..Running Down..2 hari ...tapi abi kata mebe kes tak jalan kot sebab dokumen tak dapat lagi..tapi apa2 pun abi tetap juga ajak Ummi ngan Nuha pergi Grik...saja jalan-jalan katanya..So Ummi ambik cuti 2 hari Rabu ngan Khamis sebab nak gi jalan-jalan even da tau nanti kitorang pasti duk terperap dalam bilik je sebab abi gi mahkamah..tapi Ummi ngan Nuha tak kisah sebab janji boleh gi jalan-jalan...

Nuha pun suka jugak sebab dah tau Ummi ngan Abi nak bawak gi jalan-jalan sebab Selasa malam Ummi kemas2kan baju Nuha...bawak mainan kegemaran Nuha...bawak buku Nuha...malam tu Nuha tido awal sebab esok pagi lagi dan nak gerak gi ke Grik...walaupun dekat je Grik tu tapi ambik masa jugak..lebih kurng 3 jam tapi Nuha tetap seronok...Nuha sejak dah boleh kaki ni dah tak reti duk diam..asyik jalan je kejenya...

Pagi Selasa jam lebih kurang 4.30 pagi Ummi ngan Abi siap-siap nak bertolak..Abi kemas barang2 dalam kete..Nuha tido lagi...Ummi salin baju Nuha pakai baju tebal sikit sebab nanti sejuk...tapi Nuha tido dengan lenanya...tak sedar pun Ummi tukarkan baju Nuha...Lebih kurang jam 4.45 Abi, Ummi n Nuha bertolak ke Grik...Jalan sunyi je...takder kereta... Ummi pasang CD Nazrey Johani (kenangan the zikr) supaya abi tak ngantuk masa bawak keta nanti..pastu Ummi ngan Nuha tido dengan lenanya...sian kat abi bawak keta sorang2..hikhikhik...sedar2 je dah sampai Jeli...kami berenti sembahyang Subuh di Jeli...time tu la Nuha baru sedar dari tido...Nuha macam pelik je...kat mana ni ek...

Kami sampai di Grik lebih kurang jam 8.00 pagi pastu kitorang check in dekat Rumah Tumpangan Grik...selesalah jugak biliknya..yang best ada astro...katil pulak King size..waaa bestnya boleh kitorang landing2 ngan jayanya..Abi ngan Nuha then kua gi beli sarapan...Ummi bancuh air kat bilik je...Nuha sarap dengan Nasi Goreng ngan Rendang Daging...berselera betul Nuha makan...Memang selera Nuha bukan main lagi sekarang ni...Lepas sarapan, abi siap2 gi mahkamah...tinggallah Ummi ngan Nuha je dalam bilik..Ummi tengok tv...Nuha duk tawaf dalam bilik...tak reti penat tul anak Ummi nih...sekejap ilang dalam bilik air...nasib baik tak panjat bath tub...pastu Nuha main2 ngan blok dia...khusyuk betul..alih2 dah penat Nuha nangis nak susu...

Lebih kurang jam 12 abi balik dari Mahkamah...kes tak jalan kata abi...so boleh la kita jalan2...Yess...abi tido sebab penat..abi tido ngan Nuha...ummi baca novel sampai tertido...alih2 bila sedar je jam dah pukul 3...waaa lapar...sian kat Nuha lapar..Ummi suap Nuha Roti canai...hampir separuh Roti telur Nuha makan..Ya Allah lapar sungguh anak ummi ni...then kitorang siap2 nak gi Kuala Kangsar..saja jalan-jalan..Ummi teringin sangat nak makan laksa Kuala Kangsar...orang cakap sedap sangat...

Kami sampai di Kuala Kangsar lebih kurang 5.00 petang...kami jalan2 tepi sungai..pastu beli cenderamata sikit2..Ummi beli 2 bidang tikar mengkuang...satu untuk TokMi Tok Ayah n satu lagi untuk Tokmi Tok Abah....Nuha jalan2 ngan abi...Nuha nak join budak2 kecik kat situ main kejar-kejar...nampak teruja sungguh Nuha...Abi beli labu sayong kecik untuk partner2 opis...Ummi yang pilih...saja wat kenangan kata abi...Lepas tu kami menjamu selera di medan selera Laksa ngan cendol...ummmppphhhh memang sedap laksa dia...Abi order laksa ngan nasik ayam...Nuha makan nasik ayam sunguh2 hati...memng berbaloi kitorang gi Kuala Kangsar..pekena laksa ngan cendol...nanti Ummi nak pegi lagi sana...then kitorang bertolak balik ke Grik...



(Abi ngan Nuha kat tepi Sungai Kuala Kangsar...)




(close up....Nuha Aneesa)



(Nuha yang tak sabar menunggu Ummi suap Nasi Ayam yang sedaappp sanggatt)


(Pemandangan Masjid Ubudiah...cantik kan...tapi sayang kamera rosak..takleh nak snap gambar bebanyak...ni pun pakai fon abi je...)




(Nuha n abi tunggu Ummi snap gambar..masa ni Nuha dah penat sangat)


Kami sampai di Grik lebih kurang jam 8.30 malam..Abi ngan Ummi singgah makan Nasi Lemak.Nuha tido kepenatan...sian kat Nuha,penat sungguh dia...hhuhuhu....Malam tu kami tido sesungguh hati sebab penat sangat....penat kejar Nuha...hahahahha...lagipun esoknya kami dah nak bertolak balik...ikutkan hati Abi ajak gi jalan-jalan kat Taiping...saja je..tapi Ummi cakap lain kali jelah sebab ada kenduri...nanti kami pegi lagi ke Grik...mebe lepas Raya Haji kot...abi cakap kes sambung nanti Raya Haji....Nanti Ummi ngan Nuha nak ikut abi lagi...seronok jalan2...