Wednesday, October 05, 2011

Susah sangatkah nak tingkatkan demand...

Setiap hari saya menerima panggilan dari ibu-ibu yang mempunyai masalah dalam penyusuan...saya bukanlah pakar sangat tapi lebih suka untuk sharing...sbb kekadang pendapat kita itu tidak semestinya betul...tapi akan cuba berikan dan cari solusi untuk ibu-ibu di luar sana yang inginkan penyelesaian...kadang-kadang penyelesaian yang berbentuk SEGERA....namun harus diingat tidak semua masalah penyusuan dapat diselesaikan dengan segera...Antara maslahj yang sering ditanya:


- Kenapa susu saya makin sikit - *masalah ini pun penyelesaiaanya bukan SEGERA
- Makan apa ye nak banyakkan susu - juga bukan SEGERA
- Macammana nak bagi baby direct balik - of cos ini juga penyelesaian yang bukan SEGERA


Kekadang agak geram juga bile mengenangkan ibu2-ibu ini yang menuntut penyelesaian SEGERA...especially bila melibatkan perihal susu yang semakin kurang...bila diingatkan pasal tingkatkan pengepaman kebanyakannya semua sudah tau..dan ini jawapn yang sering diterima..."saya tau puan nurul..kena tingkatkan demand..tapi...,"..dan jawapan ini "saya tau kena pam selalu tapi takde masa...," dan juga jawapan ini "kita kena selalu pam kan pn nurul...saya tau...tapi malas...," Saya faham maksud ibu-ibu sekalian yang inginkan solusi begini..."ok...puan makan ini..itu..ini..kejap lagi dalam sejam ke 2 jam ke susu puan akan banyak.." atau pun jawapan ini "puan ambik ubat tambah susu...," dan kalau boleh tidak mahu mendengar solusi yang berbentuk tingkatkan demand..kerapkan feeding...kerapkan pam...HARUS bagaimanakah solusinya....



Selalu juga ibu bertanyakan kena makan apa ye nak bagi susu banyak..dan kebanyakaannya memerlukan jawapan makan A, makan B,makan C....selalunya saya akan sentiasa ingatkan mereka bahawa supplemet is not no 1 in breastfeeding....pam pun sama...semuanya ada dalam diri ibu2 sekalian...MALAS...itulah dugaan dan cabaran dalam penyusuan...tapi cabaran ini harus ada jalan untuk penyelesaian...semuanya terletak di atas bahu masing-masing...


Usaha memang sangat perlu dalam menjayakan penyusuan...Tips yang mudah dan simple..


NIAT-ikhlas dalam penyusuan..bukan kerana hendak menunjuk2...
AZAM
ILMU
USAHA
TAWAKKAL.....


*entry yang ditulis dah lama terbuku dalam hati...huhuh...

No comments: