Monday, May 24, 2010

Baru ada masa and ada mood nak update

uiksss..teruk sungguh la Ummi Nuha ni..dah berkurun tak update blog..bukan takde masa...masa tu ada sangat...bukan tak sempat..sebenarnya sempat sangat..n bukannya takda cerita..ada sangat cerita yang nak dikongsi..tapi entahla..sejak pregnant masuk third trimester mood berubah2...malas makin menjadi2...kerja2 opis pun melambak-lambak..and the last date blog ni di update was on 01.04.2010...and on 6th april...alhamdulillah cahaya mata kami kedua selamat dilahirkan...Muna 'Izzah...moga lahirmu memberi seribu satu kebahagiaan buat abi dan ummi...banyak sungguh dugaan dan halangan ummi melahirkanmu nak..betul apa yang orang cakap...lahir anak ni lain-lain...anak sulung lahirnya lain...anak kedua lain..dan aku telah merasa pengalaman melahirkan anak yg kedua..memang lain sesangat.. Lahir Muna ikut aturannya... Nuha dulu lain.. Nuha dulu aku leaking 3 hari..perut tak sakit..at last kena induce...Masa deliver Nuha dulu rasa cam nak habis nyawa...6 kali push...tak reti...maklumlah anak sulung...masa tu pasrah dan redha dah..siap mintak maaf ngan hubby...mntak ampun...redhakan aku sebagai isteri...sbb rasa cam nak mati dah time tu...

Kisah kelahiran Muna lain plak..segala2 galanya ikut flow...mula2sakit perut then turun darah...dlm labour pun sekejap je..setengah jam..kelahiran muna mudah sekali..sekali push...sampai makcik yang meneman sampai heran bila aku push..Mungkin disebabkan aku terlalu aktif ke sana kemari di akhir-akhir kehamilan..terlalu sibuk menguruskan kedai yang nak dibuka..alhamdulillah kedai milik abi dan ummi selamat beroperasi...alhamdulillah sambutan cukup memberangsangkan...bayangkanlah tgh2 sarat ummi kalut ke kedai mencari perabot, mengecat kedai bersama adik-adik...inilah impian abi ngan ummi...Sampai tokmi tok abah bising jgn duk gerak kuat2 sangat..nanti terberanak plak bila tokmi melihat keadaan ummi dua minggu sblm kedai dibuka...sibuk mencari barang-barang...huhuh tapi aku buat derk je...siap ckp takper mudah nak bersalin nanti...huhuhu


alhamdulillah segalanya teratur sekali..namun ujian kami sebagai ummi dan abi tidak terhenti di situ...Muna disahkan jaundice..ABO incompatibility...Muna terus ditahan di KBMC..3 hari 2 mlm...sepanjang itulah aku berendam air mata...kesian melihat Muna di bawah fototerapi...layanan nurses cukup mesra sekali..namun aku cukup kesal dgn sikap nurses yg seolah-olah tidak mesra breastfeeding...itulah pekdahnya bila memilih hospital yang bukan rakan bayi..sudah kutinggalkan ebm untuk bekalan Muna...tapi reaksi yang diberikan cukup mengecewakan...akhirnya Muna dibenarkan pulang...
aku cukup bahagia sekali dapat memeluk dan mencium Muna sepuas-puasnya...dan yang paling membahagiakan aku bila mana Muna tidak lagi perlu minum ebm melalui picagari..Muna dpt direct nyusu...itulah saat terindah bagi seorang ibu...namun segala2nya tidak lama...Muna terpaksa ke wad semula..SB yang amat tinggi...380...@ 3 ptg...dibawa ke emergency room...SB meningkat 479...mlm itu juga ditahan di NICU...aku pasrah...air mata jadi peneman...kesian melihat Muna...hubbyku sentiasa di sisi memberi semangat..."Mama dan abah...kami terpaksa juga teruskan dengan Exchange Transfussion...keadaan Muna tidak berubah walaupun telah melalui Intensif Fototerapi..." Dr Azuar menemui kami jam 6.00 pagi...Usai solat Subuh ET dijalankan ke atas Muna..aku menangis mengenangkan nasib Muna..air mata tak henti2 mengalir..."Darah siapala yg masuk dalam tubuh anak kita,bi..." aku mengeluh kepada suamiku..."Sabarlah ummi..ujian utk kita tak sebesar ujian org lain..cuba tgk di sekeliling Muna...baby lain lagi kritikal...InsyaAllah..Muna kita akan jadi kuat..sebab dia dah diuji dari kecil...ujian tu utk kuatkan dia...aku pasrah...Ummi jgn sedih..Baby Muna tau ummi sedih..Ummi sedih nanti susu drop...,". Itulah suamiku...tak putus-putus memberi semangat....




alhamdulillah...kini segalanya telah selamat dan selesai..Muna semakin sihat dan membesar dengan jayanya dengan hanya meminum susu ummi...Ya Allah..kuatkanlah aku dalam membesarkan anak-anakku...Muna kini makin bam bam dan sangat cerdik...dia cukup suka kalu ada org bercakap-cakap ngan dia..Muna akan memandang seolah memahami apa yang kita bualkan..Muna cukup suka kalu ummi urut pagi-pagi sebelum mandi..Muna diam je...suka ummi tengok...Moga membesar jadi kanak-kanak juara ye nak...

7 comments:

Nur Sakinah Ahmad said...

congrats huda..gebu tol muna ms pas lahir..bp berat?

UmmuNuha said...

kinna: tq..huhh..kecik je masa lahir..lahir 2.9 je..biar kecik kat dlm..besar kat luar..huhuh..kinna dah anak dua ye

Dayah @ Real Ummu said...

alhamdulillah..dah selamat dan Muna membesar dgn susu ummi..mmg lain anak lain pengalamannya..dan pastinya setiap cabaran/sesuatu yang kita rasa susah smua adalah ujian dariNya..

Unknown said...

salam UmmuNuha..saya pernah ke kedai awak lebih kurang sebulan yg lepas.masa tu awak msih dlm pantang.Saya dpt tahu kedai awak melalui kwn saya huda jgk namanya (w.zurul norhuda) Anak dia pun nama nuha jgk,kn?saya teringin nk jd mcm awak,dpt buka kedai bf sendiri.jom tukar link.klau ada kelas penyusuan lepas ni please inform to me tau.InsyaAllah saya akn join.saya pn ore kelate..

Ummu Ibtisam said...

Salam Kak Huda :-). Saya dah link kan blog ni ke entry Ibu Menyusu (http://duniasusuibu.com/bantuan-dalam-penyusuan/ibu-menyusu/). Tahniah ye sebab menyusukan anak. Moga menjadi sumber inspirasi ibu-ibu lain untuk menyusu. Teruskan menulis mengenai susu ibu di blog. :-)

Unknown said...

salam ziarah, jom jimat dengan pemaikaian cloth diapers, corak yg cute, murah, mesra alam. Pastinya berbaloi-baloi!

huds said...

Dayah: yup..lain anak lain dugaannya...huhuh..alhamdulllah selamat semuanya..

UmmiUmair:tqnye...lenkali maila lagi...huda ada gtau ari tu..tu bg rege sepesel tu..hehehe..insyaAllah..nanti ada kelas sy announce..insyaAllah akan dibuat tgh bulan jun:)

Ummiibtisam:waaahhh...tq2...saya suka page awak...sgt berinformasi..bleh link kedai skali tak..hehehhe