Thursday, March 12, 2009

..Saat-saat Indah..

aku pernah ditanya orang-orang...
apakah saat-saat indah dalam hidupmu..
secara spontan aku akan menjawab "tika aku bergelar isteri pada sang suami dan saat aku bergelar ibu pada seorang anak,"..

"apakah yang indah menjadi seorang isteri kepada si suami?"
aku tega untuk menjawab
"saat-saat indah bila diri sentiasa disayangi, ditatangi bagai minyak yang penuh,
dicintai dengan setulus hati, sama-sama bersatu hati mencari cinta Ilahi,kembara diri dalam mengharap redha dan maghfirah Ilahi..,"

"Adakah itu indah bagi kamu?"
"ya...tersangat indah...menjadi isteri adalah kenangan yang maha hebat...kenangan yang tak tersimpan di dalam mana-mana album gambar mahupun dalam laptop kecil...bila melihat si suami makan dari air tanganku..saat itu amat bahagia sekali...bila si suami memakai pakaian yang aku siapkan...terasa diri ini pereka fesyen yang paling cocok buat suamiku...bila aku mengaminkan doa suamiku terasa amat syahdu dan membahagiakan...bila solat berjemaah terasa hidup kian sempurna dan bila melahirkan zuriat untuk suamiku...saat suami bersamaku menemaniku berjuang melahirkan zuriatnya...bibir suami yang tak lekang dengan doa dan semangat buat aku terharu dengan kasih sayangnya...inilah yang dinamakan indahnya suami isteri.." aku senyum...

"Indahkah menjadi seorang ibu?"
aku senyum lagi..."Hidupku bertambah-tambah indahnya bila menjadi seorang ibu...saat melahirkan..kesakitan tika berhempas pulas dan derita yang ditanggung itulah indahnya...saat anakku keluar dari rahimku terasa amat begitu indah..saat menatap wajahnya membuat aku bersyukur pada Tuhan kerana memberikan aku kesempatan untuk bergelar ummi...saat itu semakin indah bila anakku disusukan dari badanku sendiri..alhamdulillah hingga kini Nuha Aneesa masih lagi disusui susuku...indahIndahkan bila melalui hari-hari berpantang...menguruskan anak sendiri...bermain dengannya...bercakap dan bertutur dengannya..itulah indahnya.."
Panjang lebar aku bercerita...

"Hmm..memang indah sungguh hidup kamu...perindahkan lagi keindahan yang ada..semarakkan lagi kasih sayang mu suami isteri agar keindahan alam rumahtangga semakin indah,indah dan indah...Tautkan lagi mahabbahmu suami isteri dalam melayari kehidupan yang indah ini...,"

"Terima kasih atas doamu yang indah itu," senyum aku makin lebar...

No comments: